JOHAN van der SCHOOTLOOP 2019

Zondagmorgen 6 januari 10.00u verzamelen, elkaar het beste wensen voor het Nieuwe Jaar, dat doen ongeveer 40 sportieve leden van Ski-Fryslân.

Trainer Bas spreekt een welkomstwoord en gebiedt ons om al warming-upend naar de start van de nieuwjaarsloop te gaan. Dit is de open plek waar Johan ons altijd liet genieten van zijn loopscholing oefeningen en waar ook de herdenkingsboom geplant is. Inmiddels hebben zich een aantal groepen deelnemers gevormd te weten 5 hardloopgroepen en 1 wandelgroep, die achter elkaar met tussenpozen op weg gestuurd worden met de opdracht volg de pijlen en let op de briefjes met de zeer interessante vragen. De route was ongeveer 3 km met zo’n 15 vragen die door de Heren trainers zorgvuldig uitgezocht zijn.

Om een voorbeeld te geven: “Wat zit er in Skiwasser”? Nog mooier: “Wat is het belangrijkste ingrediënt van een tarwe-smoothie”? Volgens Fokke hadden we hier te maken met bier en was gist het belangrijkste onderdeel. En wat denk je van: “Wat is een macrofaag”? Zelf moest ik even aan een sarcofaag denken maar het bleek hier te gaan om “afval etende cellen van ons afweersysteem”.

Verder een ingewikkelde berekening die door Kees feilloos opgelost werd, alhoewel het volgens Fokke ook anders kon. Een andere interessante vraag ging over de “stelling van Piet Apegras(Pythagoras) die dient om een 90graden hoek te berekenen, in de oudheid loste de timmerman dit al op met de 3-4-5-formule.

Resultaat, we hebben een uur lekker bewogen door onze body en mind te activeren en we kunnen de trainers bedanken voor hun tomeloze inzet. Na de terugkomst bij Tjaarda bleek de groep inmiddels gegroeid te zijn tot een kleine 50 leden, actief of tijdelijk minder actief en erelid of lid van verdienste of partners. Klaar voor de koffie en de glühwein maar eerst nog even een nieuwjaarwens van de voorzitter die ook opmerkte dat we al weer op de helft van het trainingsseizoen zijn. De uitslag van de vragen werd inmiddels door Fokke gegeven en met de glazen glühwein konden we toasten op het nieuwe jaar. Heinze hield er toezicht op dat iedereen van glühwein voorzien werd ook al had je niet besteld want zei hij: er is voldoende en het moet op. Diegenen die meer dan 1 glas tot zich namen hadden een BOB geregeld dus tijd om huiswaarts te keren.

Wim van Oosten

tot ziens op 16 februari Chocoloop of op 30 maart Stanialoop.