Stania State

Eind goed al goed …...

De aanloop naar de eindtraining was deze keer eentje van ‘zwaan kleef aan’, want het idee om in coronatijd het winterseizoen in het Staniapark in Oentsjerk met een bakje ‘to-’go’ troost  af te sluiten, was spontaan in de groep Tytsjerk ontstaan. De trainingslocaties Hemrik en Oranjewoud sloten zich hier al snel bij aan en zo werd het toch nog een gezamenlijke winterafsluiting. Ook met dank aan de uitbaters Anne en Henriëtte van Brasserie Stania State voor hun medewerking in deze.

De slotactiviteit verliep ongedwongen en dat had zo z’n charme, want hoewel de trainers uiterst creatief waren geweest met ideeën voor het trainen in groepjes op gepaste afstand, bleek de praktijk hier en daar wat weerbarstiger. Bovendien nodigde het park met z’n slingerende paden en diverse vijverpartijen ertoe uit dat niet altijd de bedoelde route werd gevolgd, maar dat lijkt een beetje inherent aan de huidige turbulente en tegelijk stille tijd te zijn... Wel werd voortdurend rekening gehouden met de 1,5 meter maatregel.

Naast de hardlopers kwamen ook de wandelaars onder ons aan hun trekken. En zo heeft een ieder op zijn/haar eigen manier op deze zonnige voorjaarsdag kunnen genieten van sporten in het schitterende Staniapark en na afloop van een lekker bakje troost met jawel ….. heerlijk appelgebak met slagroom! Ook dat verliep in een zeer ongedwongen sfeer, want de ene streek neer op een bankje in het park en de ander liep wat rond om met deze en gene een gesprekje aan te knopen. En zo vond een ieder zijn weg als alternatief voor het vanwege corona nog steeds gesloten terras.

Ten slotte werd trainer Bas door de groep van Tytsjerk in het zonnetje gezet in de vorm van een toespraakje en een fleurige kaart met inhoud. De reden daarvan was dat hij deze groep met ingang van het volgende seizoen helaas niet meer zal trainen. Zijn trainingen werden vooral gekenmerkt door zijn betrokkenheid, creativiteit, enthousiasme en no-nonsense mentaliteit van ‘Sizzen is neat, mar dwaan is in ding’, eigenschappen waarmee hij bij deze groep veel waardering heeft geoogst. Daarom namens de hele groep Tytsjerk: “Beste Bas, BEDANKT!”

Zijn opvolger Erik werd veel succes gewenst om deze gezellige kwebbelgroep in toom te houden. En dat zal echt wel lukken.

Al met al kan worden teruggezien op een mooie en ongedwongen slotactiviteit op deze prachtige, maar koele voorjaarsdag. Zo werd het trainingsseizoen met onderbrekingen vanwege corona toch nog passend afgesloten. Eind goed al goed. Toch hopen we met z’n allen dat dit een opstap zal zijn naar weer een échte Stanialoop in 2022!

Sjoerdtje Mulder (groep Tytsjerk)                                                                                       24-04-2021